2014. március 26., szerda

Tojás-, tej- és glutén mentes csigák

Igen, újabban minden mentes.  Az eddigiekhez hozzá jött a tojás is. Glutén Szilárd miatt hiányzik, a tej és a tojás a gyerek miatt. Mielőtt bárki azt hinné, hogy ilyen sznob vagyok, a kényszer visz rá a reform konyhára. Én szeretem a jó kis szalonnát, igazi fehér kenyérrel. Bár igaz, a szalonna tojás-, tej- és glutén mentes, szóval igazán passzol ezekhez az egyre divatosabb kajákhoz... :) A kiütések nem múlnak, vagyis igazából múlnak, de időről időre valamitől bedurran a gyerek szervezete, és beteríti a kiütés szegénykét. Véresre vakarja a hasát, mi meg már lassan tanácstalanok vagyunk, mit is kellene tennünk. Utoljára a tojásra gyanakodtunk, s mivel az erős allergének közé tartozik, evidens volt, hogy akkor ezt is kihagyjuk. Node, akkor mit főzzek? Hát komoly fejtörést okoz ez mostanában, de valahogy megoldjuk. Tegnap előtt borsó főzelék volt csirke pörkölttel. A főzeléket glutén mentes liszttel és rizstejjel habartam be. Hát mit mondjak... az íze mindenkinek ízlett,  de az állaga... Leginkább a takonyhoz nyúlós trutyihoz hasonlított. Azért elfogyott, a gyerek is úgy ette, mint aki még sosem evett! 
Tegnap valami kelt tésztásat szerettem volna, mert abban ugye eleve nincs tojás. A tejet rizs- és kókusztejjel helyettesítettem, a liszt pedig glutén mentes kenyér liszt, a már sokat emlegetett Schär Mix B.
Egyszer ettem már ilyen csigákat, vagyis hasonlót, abban minden benne volt, ami oda való, és az nagyon ízlett. Megpróbálkoztam hát egy saját verzióval. Ez lett belőle:


Az egész procedúra zökkenőmentesen indult, de nem úgy folytatódott... de először a kezdetekről. Néztem a receptet, a klasszikusat. Olaj helyett kókusz zsír, tej helyett rizstej... semmi gond sem lesz, gondolta a lány gyanútlanul. Mindent belepakoltam a kenyérsütő dobjába, hogy majd az szépen megdagasztja, megkeleszti, máskor is ment már. Másfél órás a dagasztós program, addig a gyerekkel foglalkozhatok. Tíz perccel a program letelte előtt nem bírtam tovább, és bekukkantottam, nem kellett volna! Kevés volt a folyadék, összzecsomósodott lisztcsimbókokat láttam. Mivel ezek a hozzávalók nem olcsók, és egyébként is sajnáltam volna kidobni a tésztát, hát kikapartam a kenyérsütőből és feltuningolva a tésztát, neki fogtam dagasztani. Még jó, hogy közben a gyereket elaltattam, így nyugodtam csinálhattam. Laza tésztát dagasztottam, rátettem a radiátorra, és kb 1 óra alatt a kétszeresére kelesztettem. 




Ketté választottam a tésztát, az egyik felét sósan, a másikat lekvárosan készítettem. Ide csak a sósat írom, mert a lekváros egyszerű, megkenjük lekvárral és kész.

Jöjjön akkor a recept (ez már a tuningolt verzió):

Tészta:
600g glutén mentes liszt (Schär Mix B)
250ml rizstej
125ml kókusztej
kb 0,5dl kókusz zsír felolvasztva (legközelebb 1dl-t teszek bele, és kicsit kevesebb rizstejet, de ezt mindenki látja majd dagasztásnál a tészta állagán)
1,5 kk barna cukor
csipet só
7g szárított élesztő
A dagasztásnál, ha kell akkor lisztet vagy a tejet adagoljuk még, ezt már nem számoltam hozzá a recepthez.

Töltelék:
2 kanál növényi eredetű margarin (pl Hera)
csipet só
két gerezd fokhagyma
zöldfűszerek (bazsalikom, oregánó, kakukkfű.. ki mit szeret :) )
növényi sajt

Amíg a tészta pihent, a töltelék hozzávalóit egy tálkában jól kikevertem. Megkentem vele a tésztát, majd megszórtam reszelt sajttal (növényi sajttal, egész pontosan). Feltekertem bejgli formára, majd háromszögeket vágtam, és sütő papírra tettem őket.


A tetejüket megszórtam szintén a növényi sajttal. Kb 200 fokon aranybarnára sütöttem.


Az íze nagyon finom lett (nem túl fűszeres, de nem is baj, mert Szili is eszik belőle), de picit szárazabb, keményebb, mint a hagyományos módon elkészített. Legközelebb több zsiradékot teszek bele, hátha...
Sajnos a növényi sajt egyáltalán nem olvadt meg. Úgy, ahogy volt, rászáradt a tetejére. Tehát, ha valaki megteheti, akkor mindenképpen normális sajtot tegyen rá.
Ami nagyon pozitív, hogy ma reggel a Szilárd munkába is vitt magával, ami nagy szó, sosem visz semmilyen kaját munkába. :) Ráadásul Szili is normálisan reggelizett belőle, mostanában nem a reggeli a kedvence, van, hogy egész délelőtt nem akar enni. Délután azért bepótolja :)

Azért szívesen sütnék már egy jó, igazi kislorent ;) Valalki megoldhatná nekem tojás nélkül...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése